Unde să faci internship și unde nu?

JokerChiar dacă de câțiva ani încoace conceptul ăsta de “internship” s-a îndepărtat de ce a fost el la origini în străinătate (adică plătit și cu pretenții), mai sunt și firme sau agenții care au înțeles cum să le meargă treaba cu muncitul pe degeaba. Altele încă așteaptă să exploateze studenți naivi și fără experiență care, sper eu, să devină cât mai puțini.

Să începem cu AȘA DA. Am fost în internship la o agenție de PR foarte ok. De ce ok? Pentru că oamenii de acolo au înțeles că dacă vrei să-ți vina studentul pe gratis, să-ți muncească la firmă și el să capete doar experiență, trebuie să aveți totuși o relație win-win, adică:

  • Nu-l selectezi plimbându-l prin X interviuri
  • Nu-l supui la X teste ca să-l testezi cât e de bun (că dacă era așa bun de ce nu-l plăteai?)
  • Nu-l chemi full-time că nu se hrănește cu tine și cu experiență

Adică eu novice și tu învățător. Vin vreo 4 ore pe zi, dacă am probleme mă-nvoiești, tu îmi arăți cum, eu fac, mă iei cu începutul și vezi la ce sunt bun etc. Apoi, ai două variante corecte pe mai departe: dacă-s bun și îți aduc succes îmi propui să mă angajezi după ce mă adaptez ori vezi că nu merge cu mine și mă trimiți la loc la școală după terminarea internshipului. Bun așa! Se merită să colaborăm!

Din seria AȘA NU o să povestesc despre un internship la care am vrut să aplic în vară, dar la care m-am bucurat enorm când m-au sunat să mă refuze.

Am văzut eu prin iunie un internship care părea ceva căzut din cer pentru domeniul meu, adică PR&Marketing Intern la un hotel de prestigiu din București. Nu, nu era de recepționistă, n-au confundat domeniile. Internship neplătit, desigur. Dar nu m-aș fi supărat deloc! Ar fi fost o experiență utilă și puternic calitativă. Program part-time, 6 ore pe zi, cu mese oferite de ei. Cam mult 6 ore, dar dacă mă hrănesc, îi bun! Să știu limba engleză, bifat.

Mi-am trimis CV-ul și m-au chemat la interviu. Tare încântați (cum sunt toți când le vine forța de muncă pe degeaba), mi-au spus că va trebui să dau un test la următoarea întâlnire și abia apoi au să mă anunțe dacă mă selectează. Ok, m-am gândit că fiind vorba de un nume așa rezonant, mulți studenți au dat buzna la interviu ca lupii.

Am ajuns și la testul cu pricina. Tipa de la HR m-a pus în fața unui laptop și mi-a întins niște foi, vreo 4-5 la număr. Când să răsfoiesc foile, m-am crucit. Întâi îmi cerea să scriu în Word cu bold, italic, să dau highlight la texte etc. ARE YOU KIDDING ME? Ok, ok, se face dacă trebuie. Apoi  zicea să fac nu știu ce poze cu WordArt. M-am blocat! Nu știam să fac asta. Să mă simt handicapată sau evoluată? Cine naiba mai folosește WordArt să scrie colorat când există sute de programe de editat poze, de scris peste poze? Uite că eu știam să-i fac și-n Paint și în Pixlr și în altceva, dar în WordArt nu. Mă bătea gândul să mă ridic să plec. Dar am mai stat…

Apoi am ajuns la Excel. Nu eram eu as în ale Excel-ului, dar nici proastă să nu știu să citesc meniurile alea. Dar ce să vezi? Era versiunea Microsoft Office 1997.  Ok, gata cu prostiile. De ce să mă mai stresez cu meniurile alea gri și grosolane când probabil că dacă aș fi fost acceptată aș fi lucrat pe veci cu versiunea asta? I-am spus tipei că eu acasă și pe unde am mai lucrat am folosit versiunea 2003 sau 2007 și că mi-e greu să rezolv task-urile așa. Când folosea tata ’97 eu mă jucam cu papușile (asta nu i-am zis ei, vă zic vouă). Mi-a spus că știe că sunt învechiți, dar să încerc totuși. Apoi, i-am sugerat subtil  că dacă e eliminatorie proba asta să-mi spună ca să plec, că nu o trec. A zis că nu contează așa tare, că-i important ce fac la partea de engleză. Ok! Atunci continuăm. Să nu mai spun că m- a pus să calculez TVA-uri și tot felul de chestii în Excel. Pe bune? Acum sunt contabilă neplătită? Le-am lăsat necompletate.

Mai departe au urmat 3 teste de engleză. Unul de gramatică, exact ca la școală, cu expresii, cu verbe, cu tot tacâmul. Ok. Apoi mi-au dat o scrisoare în engleză făcută muci, adică fără semne de punctuație sau aranjament în pagină, ca s-o refac eu. Bine, fac și asta. Apoi să creez un fel de afiș/broșură de promovare pentru hotel, în engleză desigur, gen ofertă de vară. Cu ce, dragă? Cu WordArt din 1900 toamna?  Am încheiat testul cel suprasolicitant și am plecat.

M-a sunat tipa dupa o săptămână să-mi spună că nu m-au ales și că probabil știu de ce (făcând referire la testul din Excel lăsat în mare parte necompletat). Păi nu ți-am zis eu ție să mă lași să plec atunci și ai insistat că nu contează? Nu-mi mai pierdeam nici eu timpul, nici dumneata.

Ei, toată această încurcată situație pentru un internship neplătit în care, probabil, nu aveam să particip la nimic legat de event-uri, marketing sau cumva să interacționez cu lumea. Aș fi fost un șoarece de bibliotecă, lucrând la comunicate și afișe, inspirându-mă din WordArt 1997.

Succes și vouă, dragi practicieni neplătiți!

This entry was posted in Experienţe, Reviews and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

7 Responses to Unde să faci internship și unde nu?

  1. Claudia Șalavarin says:

    Dacă noi nu am mai accepta asemenea situații…poate ele ar înceta să mai existe.

  2. Se presupune ca faci internshipuri ca sa capeti EXPERIENTA. Am fost refuzat la internshipuri pentru ca nu aveam destula EXPERIENTA. FUCK OFF ROMANIA -> Sunt convins ca in alte tari lucrurile stau UN PIC altfel …

  3. Bogdan says:

    internship renault 3 luni din aprilie pana in iunie.se cere prezenta zi de zi 8 ore pe zi=>>ar trebui sa ingheti semestrul pentru ca nu poti ajunge la cursuri/seminarii.salariu 2000 lei:)

    • Asta e altceva. De regula daca te platesc in internship, te angajeaza sigur. Nu te pregatesc ca mai apoi sa te lase sa pleci. Asa e si la Google. Criterii stricte de selectie, dar internship platit. Regim occidental, nu ca la noi. Dar daca te prinde Dumnezeu de picior cu un internship d-asta, parca ar merita sa ingheti semestrul 🙂

  4. Pingback: Unde să faci internship și unde nu? | onlinereport.ro

Leave a Reply

